joi, 21 martie 2013

De vorbă la o cafea...? - Efectul Nocebo

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTYB8XMMoDXzQgkQ85F52WGhMUj4Jgk5GuxYXRM5WeMHtsU4-xngg  Multă lume a auzit de efectul Placebo - în cadrul unui experiment medical, ţi se administrează un medicament despre care ţi se spune că este foarte eficient, de pildă un pansament gastric. 100 de  pacienţi testează medicamentul; 50 dintre ei scapă de durerile de stomac. Ce i-a vindecat? Forţa sugestiei. Subconştientul a fost convins de eficienţa medicamentului şi a dat organismului comenzile necesare pentru a se face. Doar că medicamentul administrat nu este decât zahăr, într-un înveliş albastru. 

  Mult mai puţini au auzit de efectul Nocebo - în cadrul aceluiaşi experiment ţi se administrează un medicament despre care ţi se spune că îţi face rău. De această dată, numărul celor care reacţionează este de 90%. Evident, în capsulă este tot zahăr.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKOjf4Q1YRsTVEdJ1JXB2vIZWfFB4JAYmBUrPsGhYhWo9wPIqsgg
  Se constată faptul că forţa sugestiei negative este mult mai mare decât a celei pozitive (90% faţă de 50%). Lucrul acesta trebuie să ne dea de gândit. Suntem supuşi zilnic unei adevărate avalanşe de mesaje negative, în primul rând prin presă: inundaţii, cutremure, violuri, crime, bârfe, accidente.... iar rezultatul este că ne merge prost şi nu ştim de ce. Vinovat: vecinul, socrii, destinul, şeful, soţul... oricine...
  Devenim deprimaţi, ne pierdem încrederea într-o viaţă mai bună, ne aşteptăm să ni se întâmple ce e mai rău şi..., de obicei, la ceea ce te aştepţi, se întâmplă.
   Ce-i de făcut?

5 comentarii:

  1. De jumatate de ora stau cu "fereastra deschisa" si ma tot gandesc ce sa scriu! Cred ca daca am reduce violenta si toate celelalte lucruri negative care ne stau în putinta de a le reduce, am fi mai fericititi! Pentru mine pana si toate acele articole din ziarele romanesti despre sex si cu fotografii atat de "explicite" ma doboara! Sper ca legea sa faca ceva cu aceasta nesimtire crunta care a aparut si care creste mai ceva ca ciupercile dupa ploaie!
    Citeam mai zilele trecute ca parlamentul european vrea sa ia atitudine si sa interzica astfel de articole, sper sa o faca cat mai repede! Si înca ceva, violenta incita la violenta fie ea verbala sau fizica!
    Te pup draga mea, o zi senina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate, violenţa genereză violenţă. Singura soluţie ar fi să transmitem în jur bunătate, veselie... dar ştii ce greu este în Bucureşti!?!
      Eu ma renunţat la tv, nu mai citesc ziarele. Sunt abonată pe net la o agenţie de ştiri şi, în fiecare dimineaţă, trec în revistă titlurile - dacă ceva-mi atrage atenţia, citesc, dacă nu, asta e.
      Îmi place că mailul nu are foto de nici un fel, doar titluri unul sub altul(cu link).
      În tramvai citesc, ca să nu văd ziarele larg deschise ale celor ce stau e scaune.

      Dar nu mi se pare ok. Parcă am fi lumi paralele.
      Iar dacă ies din Bucureşti, mi se pare că ceilalţi sunt mai normali (dacă se poate spune aşa) decât mine. Nu mai spun cum mă simt când ies din ţară... of!

      Ștergere
    2. O seară cât mai plăcută, draga mea! te pup

      Ștergere
  2. Poate sa para ca exagerez dar la mine n-ar avea succes nici Placebo, nici Nocebo. Asta pentru ca la mine autosugestia nu prea functioneaza. De fapt deloc. Sunt un "subiect" dificil sau aproape imposibil si pentru hipnoza si pentru un psiholog...
    Problema este ca foarte multi oameni din jur se lasa influentati de orice, oricum. Si tot ceea ce se afla in jurul lor pare sa "lucreze" pentru scopul asta: media, publicitate, propaganda politica. Influentarea insa rar se face in bine. Asta este adevarata problema... :( Apropos de asta, ma uitam si la tv la deja nebunia legata de tricolorul purtat de eleva aia...si la ce pare sa inceapa sa declanseze.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ştiam de "eveniment", dar am aflat repede.. Întotdeauna a fost nevoie de un pretext...

      Mă bucur pentru tine, eu nu bag mâna-n foc pentru mine, nu ştiu cum aş reacţiona dacă nu m-aş păzi puţin.
      Mă gândesc uneori, destul de des în ultima vreme, la cei care au fost închişi la Piteşti, Aiud... şi la torturile prin care au trecut. Şi mă întreb: ce-aş face eu dacă nu aş avea mâncare? Nu ştiu încâ să răspund...
      Mă uit ce efect a avut pe termen lung, de la revoluţie până acum, media şi propaganda asupra oamenilor. E trist! :(

      Ștergere