O legendă povesteşte că....

Legenda conţine şi un sâmbure de adevăr, căci în preajma acestei zile este perioada întoarcerii berzelor şi cocostârcilor.
Alexa cel Cald era socotit stăpânul şerpilor, prin urmare ziua de 17/30 martie
era cel mai des asociată cu şarpele şi numită Ziua Şarpelui.
Se zicea, că dacă întâlneşti în ziua lui Alexie orice fel de şarpe, nu
trebuie să-l ucizi, altfel rişti să ai o cumpănă în acel an. Iar dacă
vedeai un şarpe în oricare altă zi a lunii martie, atunci acesta trebuia
omorât, altfel se spunea că el îţi va lua puterea.
Un ritual magic de
tratare a durerilor „de şale” este descris de Ion Creangă: „De vezi
şarpe întâi primăvara, e bine, în ziua de Alexa, să-l îmbeţi de cap, da
să nu-l omori de tot, aşa ca numai să nu muşte, să te dezbraci de straie
şi să te încingi cu el peste mijloc, după aceea să-l iei şi să-l
îngropi într-o bortă şi cu el să pui trei căţei de usturoi şi să zici:
Când a mânca şarpele usturoi, atunci să mă doară şi pe mine mijlocul”.
Şarpelui nu i se pronunţa numele de ziua
lui pentru a-i putea fi câştigată bunăvoinţa pe timpul verii. În cazul
în care cineva rostea din greşeală cuvântul şarpe, acesta trebuia să
spună neapărat un descântec. În unele regiuni, se făcea un foc mare
într-o groapă, se punea într-o oală apă şi o bucată de mămăligă, ca să
aibă şerpii ce bea şi ce mânca, ca să nu iasă din groapa aceea toată
vara. Nu trebuia luat în mâna nici un obiect ascuţit, deoarece se credea
că omul va vedea numai şerpi pe tot parcursul anului.
Sărbătoarea mai este numită şi Ziua
Peştelui sau Retezatul Stupilor, pentru că peştii încep să se zbată în
ape, iar albinele ies din stupi. Pescarii susţin că Sfântul Alexie este
cel care aduce peştii din adîncurile, unde au iernat la suprafaţa
apelor. Ei obişnuiau să ţină post negru toata ziua sau să prindă un
singur peştişor, pe care, după ce-l descântau îl mâncau de viu în
speranţa unui an spornic la pescuit.
În ziua de Alexii, oamenii de la sate
obişnuiau să aprindă focurile prin livezi, acestea simbolizând curăţenia
rituală a gospodăriilor pentru a ajuta soarele să depăşească momentul
echinocţiului de primăvară. În zorii zilei se măturau şi se greblau
curţile, livezile şi grădinile, iar gunoaielor li se da foc. Era de bine
ca în dimineaţa acestei zile să se afume gospodăria cu petice aprinse,
cu busuioc şi cu tămîe, iar focurile să se facă în mijlocul grădinii ori
livezii, astfel se credea că ograda va fi păzită de insecte, iar
oamenii şi vitele de boli şi muşcături de şarpe.
Tot în această zi se legau tulpinile
pomilor fructiferi cu paie ca să nu dea omizile pe crengi, se suna din
clopoţei sau se făceau zgomote bătând în fiare vechi pentru ca să sperie
târâtoarele.
Femeile în această zi nu lucrau, în
special nu aveau voie să toarcă, să depene fire şi mai ales să
folosească ace şi foarfece ca să nu le vină gângănii în casă.
Se credea în popor că Sfântul Alexie mai
avea şi o altă putere - în momentul când se sătura de iarnă, lua un
tăciune aprins şi îl îngropa în zăpadă şi începând cu acel moment zăpada
se topea şi începea cu adevărat vremea de primăvară.
Există şi astăzi sate în care tradiţiile populare de Sf. Alexe se păstrează, îmbinându-se cu substratul religios al sărbătorii.
Interesanta legenda cu insectele. Nu o stiam :)
RăspundețiȘtergereCu serpi nu prea ma intalnesc. De fapt cred ca n-am mai vazut un sarpe...din copilarie :)