joi, 2 mai 2013

Joimăriţa

Joimăriţa ( patroana torsului şi a ţesutului ) e soră bună cu Muma-Pădurii, dar opusul acesteia. Joimăriţa a fost la origini o zeitate a morţii care supraveghea focurile din Joia Mare, dar, treptat, a devenit un personaj justiţiar ce luptă împotriva lenei. Ea locuieşte în munţi şi se arată numai în Joia mare pentru a pedepsi fetele şi tinerele soţii leneşe. 


Tradiţia populară interzice multe activităţi în această zi, însă vopsitul ouălelor rămâne una dintre cele obligatorii  :)  
Ouăle pot fi vopsite natural (fiertură din sfeclă şi foi de ceapă), cu hârtie (cele colorate) sau cu vopsea din comerţ. 
În Bucovina există tradiţia încondeierii ouălelor. Ornamentica ouălor decorative este extrem de variată; ea cuprinde simboluri geometrice, vegetale, animale, antropomorfe şi religioase. Iată cateva simboluri şi semnificatii utilizate:
  • linia dreaptă verticală = viaţă ;
  • linia dreaptă orizontală = moartea ;
  • linia dublă dreapta = eternitatea ;
  • linia cu dreptunghiuri = gândirea şi cunoaşterea ;
  • linia uşor ondulată = apa, purificarea ;
  • spirala = timpul, eternitatea ;
  • dubla spirală = legătura dintre viaţă şi moarte.


Frumoase, nu? Voi cum le faceţi? Orice faceţi, spor la treabă, dragele mele! 
pe curând... pupici

10 comentarii:

  1. Am si eu niste oua încondeiate, primite cadou din Romania! Le pastrez ca ochii din cap!
    Sa-ti fie ziua bucurie, spor la treaba si tie! pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi eu am ouă încondeiate, îmi plăceau cândva foarte mult. Acum... îmi place o masă mai simplă, fără prea multe culori :)

      Ștergere
  2. Articolul tau mi-a adus multe amintiri asa ca am scris despre aceste aici http://jurnaldesotie.blogspot.com/2013/05/joi-mari-si-joimarita-amintirilor.html.

    Din postul tau am aflat cine e cu adevarat Joimarita, caci in zona mea e alceva.
    O saptamana luminata iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te vizitez îndată :)
      Deocamdată e puţin obositoare, dar va fi şi luminată.
      Te pup
      Spor!

      Ștergere
  3. Foarte interesant articolul, cu fotografii superbe! :) Eu le vopsesc de regulă cu vopsea roșie. Rareori folosesc și alte culori. Anul acesta, pentru că puștiul meu are aproape 3 ani și poate participa activ, pe unele dintre ele voi pune și abțibilduri speciale pentru ouă de Paște, cu îngerași și alte animăluțe nostime. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. si eu am cumparat oua încondeiate,acum doi ani, de la Muzeul municipal din Beius. Le scot ca obiecte foarte valoroase, doar în perioada de Paste, ca decor la mare cinste.! :)
    De vopsit, vopsesc ouale în mâna, nu fierb oul in colorant. Fierb ouale pe abur si folosesc vopsele biologice, cumparate de la drogherii.
    Minunate fotografiile tale, imi amintesc de copilarie.
    O seara tihnita!

    RăspundețiȘtergere
  5. Acum am terminat de pictat ouăle, am fost harnice! Minunțioase ouăle încondeiate, muncă multă. Spor la treabă și numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  6. LA noi,in vestul tarii,maine e ziua dedicata incondeierii oualor.Ouala din Bucovina sunt cele mai frumoase!Cata migala!Cata frumusete!
    Eu folosesc frunze pentru a da fiecarui ou personalitate,apoi le colorez in functie de dorinta lui Mark.:)
    Seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  7. Le vopsim pur si simplu in vopsele din comert. :) Nu am timp de mai mult. Nu as putea fi clienta Joimaritei :)) Si acum trebuie sa fug la treaba.

    RăspundețiȘtergere