luni, 5 ianuarie 2015

Reînvierea obiceiurilor pierdute... :)

Îmi este tare dor de primul meu blog, de postările pe care le făceam pe el, de gândurile zilnice... Vă amintiţi?  Cum îţi sunt gândurile, aşa îţi este şi viaţa! O parte dintre cititorii mei de acum şi-l amintesc, cei noi însă nu-l ştiu. Dar asta nu este o problemă, nu vă simţiţi obligaţi să-l răsfoiţi.   
(...)  
În vârtejul timpului l-am neglijat, anul acesta însă, intenţionez să reiau unele teme/gânduri ... 
Mi se pare corect să vă atrag atenţia asupra faptului că postările care vor avea eticheta ortodoxe conţin numai informaţii legate de dogmele şi tradiţiile ortodoxe. Citiţi mai departe numai dacă sunteţi interesaţi de subiect.
Tema de astăzi: postul
Astăzi este prima zi de post din an; post negru - Ajunul Botezului Domnului. Încep prin a vă spune că ajunare însemnă "post negru" (nu se mănâncă şi nu bea nimic). Cu timpul, cuvântul şi-a schimbat sensul, preluându-l pe cel de zi premergătoare.
Canonul 1 al Sf. Teofil al Alexandriei învaţă că în Ajunul Bobotezei se ajunează total, iar a doua zi se ia agheasma mare pe nemâncate. Dacă Ajunul cade duminica sau sâmbăta, nu se ţine post negru (Tipicul Sfântului Sava). 
Postul din ziua de 5 ianuarie este păstrat din perioada secolele IV-VI, când catehumenii se pregăteau prin post şi rugaciune timp de 40 de zile să primeasca botezul în seara acestei zile. După ce primeau botezul, puteau să participe pentru prima dată la liturghia credincioşilor şi să se împărtăşească.
(despre post vom mai discuta)

Vă las şi un gând, de început de an:
În fiecare dimineaţă, când o pagină nouă se deschide în faţa noastră, să semnăm hârtia goală 
şi să-L lăsăm pe Domunl să scrie ce vrea El.
maica Gavrilia
 Obiceiurile zilei....
Fetele necăsătorite îşi pun în această noapte busuioc sub pernă pentru a-şi visa viitorul soţ....  :)
În majoritatea satelor dar şi în oraşe, în ajunul Bobotezei, 5 spre 6 ianuarie grupuri de fete şi băieţi umblă din casă în casă, pentru a vesti sosirea preotului „cu crucea”. Această datină este asemănătoare colindatului cu „Moş Ajunul” de la Crăciun. Copiii care umblă cu Chiraleisa (de la grecescul Kyrie Eleison – Fie-ţi milă, Doamne) nu rostesc însă texte versificate, ci strigă doar „Chiraleisa! Chiraleisa! Chiraleisa!”, de trei ori. La sate, răsplata copiilor sunt merele, nucile, prăjiturile pe care ei le strâng în trăistuţe, petrecute peste umăr. Gazda îi primeşte în casă, îi serveşte cu bucate de post, după ce acestea au fost stropite cu agheasmă. Tot în satele din Bucovina, pe crucea preotului, gospodina casei aşeză cel mai frumos fuior de cânepă. „Oferirea fuiorului avea mai multe semnificaţii: se credea că de firele acestuia se vor prinde toate relele, că fuiorul devenea o punte peste care vor trece sufletele morţilor sau că Maica Domnului va face din cânepă un voloc cu care va prinde sufletele morţilor din iad pentru a le ridica în rai”, mai povestesc muzeografii.

6 comentarii:

  1. ma bucur mult ca ne prezinti aceste obiceiuri, multumim!
    Majoritatea celor nascuti in timpul comunismului suntem marcati lipsa educatiei religioase. Cei care au avut rude la tara au fost mai aproape de datinile crestine si le-au practicat în mare sau mai mica masura, dar cei mai multi nu au înteles simbolurile. Cred cu tarie ca în timp, vom reusi sa lipim veriga rupta...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) Tare mă bucur că le găseşti folositoare. Şi eu le-am aflat după revoluţie...
      Mă simt mai bogată :)

      Ștergere
  2. :) Aveam, cred, vreo 20 de ani cand buni mi-a pus sub perna busuioc, sa-mi visez ursitul! L-am visat pe tata! :)) Poate oi fi visat si pe altcineva dar numai pe el mi l-am amintit! :))
    Saptamana minunat sa o petreci si sufletul senin sa-ti fie!

    RăspundețiȘtergere
  3. Tare interesante obiceiuri, este pacat ca traditiile se cam pierd si copiii nostri poate nici nu vor afla despre unele dintre ele.
    Sa ai o saptamana frumoasa si un 2015 asa cum iti doresti!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E datoria noastră să nu lăsăm să se piardă bogăţia pe care o avem!
      Mulţumesc pentru urări, Raluca, multe bucurii şi ţie în 2015!

      Ștergere